O odpowiednim nawodnieniu słów kilka

Jakie są przykre skutki picia zbyt małej ilości wody? Ile wody powinniśmy pić codziennie i dlaczego nie zawsze jest to 1,5l? I co z tym wszystkim mają wspólnego koktajle? Dzisiaj zajmiemy się tematem odpowiedniego nawodnienia, a odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie poniżej.

Jakie funkcje pełni woda w organizmie?

Woda jest to jeden ze składników, które nie mają kalorii, a jednak są niesamowicie ważne dla funkcjonowania naszego organizmu. Każdego dnia tracimy ok. 2,5 – 3 l wody, dzięki pracy nerek, poceniu a nawet oddychaniu. Dlatego też niesamowicie ważne jest, by codziennie dbać o uzupełnianie jej codziennie w odpowiednich ilościach. Jest to istotne, bo woda spełnia w naszym organizmie różnorakie funkcje:

  • jest składnikiem płynów ustrojowych – krwi, limfy, żółci, płynu mózgowo-rdzeniowego czy choćby soków trawiennych;
  • wspomaga oczyszczanie organizmu i umożliwia przemiany metaboliczne;
  • ochrania organy, m.in. mózg, rdzeń kręgowy czy gałki oczne;
  • poprawia funkcjonowanie stawów i nerek;
  • odpowiada za regulowanie temperatury ciała;
  • zwiększa przyswajalność stałych pokarmów i poprawia trawienie;
  • to dzięki niej możliwy jest transport niezbędnych substancji odżywczych do wszystkich komórek w naszym organizmie.

Jak widzicie, woda bierze udział w większości procesów zachodzących w organizmie. Warto ją  pić również dla urody – picie wody pomaga nam odróżnić głód od pragnienia, a jeśli zrobicie to przed posiłkiem, możecie zmniejszyć ilość kalorii, które zjadacie. Dodatkowo, dobrze nawodnione ciało odpłaca się nawilżoną skórą, zmniejszonym cellulitem i brakiem cieni pod oczami.

Co się dzieje, gdy wody brakuje?

Tak, jak picie wody decyduje o prawidłowym funkcjonowaniu organizmu i pozytywnie wpływa na ciało, tak odwodnienie daje w rezultacie wielorakie (mniej lub bardziej) nieprzyjemne skutki. Można do nich zaliczyć:

  • bóle i zawroty głowy
  • bóle pleców
  • zmęczenie i apatię
  • przesuszenie skóry
  • zmniejszenie wydolności organizmu
  • uporczywe skurcze mięśni
  • osłabienie pamięci i koncentracji
  • wyraźne obniżenie nastroju

Nie brzmi to dobrze, prawda?

Co więcej, odwodnienie jest również bardzo niebezpieczne dla osób z zaburzeniami krążenia. Mniej wody we krwi oznacza, że samej krwi jest mniej i obniża się ciśnienie. Oprócz bólu i zawrotów głowy, o których pisałam wcześniej, sprawia to również, że serce zaczyna bardziej intensywnie pracować, co może prowadzić nawet do zawałów Szczególną uwagę na odpowiednie nawodnienie powinny zwrócić również przyszłe matki. Picie zbyt małych ilości wody zwiększa bowiem ryzyko przedwczesnego porodu.

Ile zatem wody należy pić?

Przede wszystkim uważajcie na to, by nie doprowadzić się do odwodnienia. Pierwszym jego sygnałem jest uczucie pragnienia. Dlatego też starajcie się nie doprowadzać do sytuacji, w której już czujecie suchość w ustach. Najlepiej jest mieć zawsze przy sobie butelkę z wodą. Z drugiej strony nie można też przesadzić – nie ma sensu pić w momencie, gdy już naprawdę wam się nie chce pić.

To ile w końcu powinniśmy pić? Często podawana jest informacja, że należy wypijać każdego dnia przynajmniej 1,5-2 l wody,ale dla wielu osób taka ilość to wciąż będzie za mało. Przyjmuje się, że człowiek powinien dostarczać 30ml na każdy 1 kg masy ciała (czyli 1l na każde 30 kg). Dzięki temu zadbacie o prawidłowe funkcjonowanie waszego organizmu.

Dbajcie też o to, by pić więcej niż zalecane minimum – przede wszystkim w sytuacjach gdy dużo się jej traci. Może być to z powodu aktywności fizycznej czy upałów. Kiedy temperatury są bardzo wysokie, dobrą praktyką jest, aby pić o 250 ml więcej na każdy stopień. Również przy wszelkiego typu zatruciach pokarmowych i obecnych przy nich biegunkach czy wymiotach warto pamiętać o tym, by uzupełnić niedobory wody.

Na nasze szczęście, nowoczesne technologie idą nam z pomocą. Są różne aplikacje, które pomagają liczyć i przypominać sobie o piciu wody. Ja osobiście polecam Water Drink Reminder. Takie aplikacje pomogą wam skupić się na tym ważnym aspekcie i zacząć wprowadzać pozytywne nawyki.

Poniżej przygotowałam dla Was krótkie podsumowanie:

A co z tym wszystkim mają wspólnego koktajle?

No właśnie, co mają wspólnego? W końcu cały czas mówimy o wodzie. Myśląc o nawodnieniu, trzeba pamiętać, że wodę w organizmie można uzupełniać nie tylko czystą wodą – choć zdecydowanie jest to najlepsza opcja. Przede wszystkim powinniśmy dziennie 60-70% zapotrzebowania pokrywać czystą wodą.

Ale przecież nie samą wodą człowiek żyje, prawda? Oprócz wody możemy też pić napary ziołowe i… jeść. Większość warzyw i owoców ma w sobie różną ilość wody. Natomiast są takie, które mają ich najwięcej. I to właśnie je często wykorzystuje się do soków czy koktajli. Przyjrzyjmy się im bliżej:

  • ogórek (97% wody) – soczysty i chrupiący – idealny do orzeźwiającego koktajlu z miętą i cytryną
  • rzodkiewka (95% wody) – bardzo dobre źródło wit. C, potasu i żelaza
  • pomidor (95% wody) – źródło antyutleniaczy – świetnie smakuje na ostro, w koktajlu z papryką i odrobiną tabasco
  • papryka (92% wody) –  jest źródłem wit. C i A
  • szpinak (91% wody) – 1 kubek to jedyne 7 kcal, a zapewnia aż 50% dziennego zapotrzebowania na wit. A. No i świetnie pasuje jako składnik zielonych koktajli – tak samo zresztą jak jarmuż
  • truskawka (92% wody) – jedno z najsmaczniejszych, a przy tym najmniej kalorycznych owoców. Też nie możecie się doczekać sezonu na truskawki?
  • arbuz (92% wody) – super orzeźwiający, szczególnie w koktajlu na bazie zmrożonego arbuza
  • grejpfrut (91% wody) – źródło elektrolitów, błonnika i wit. C; regularne jedzenie grejpfrutów może obniżyć poziom insuliny
  • ananas (87% wody) – dodatkowo zawiera enzym o nazwie bromelaina, który posiada silne właściwości przeciwzapalne i łagodzące ból
  • jagody (85% wody) – zawierają bardzo dużo przeciwutleniaczy i chronią nas przed stresem oksydacyjnym.

Koktajle w niezwykle smaczny sposób pomagają zadbać o spożywanie zalecanej ilości wody. A poza tym dostarczają różnorodnych witamin i minerałów, również wspierając nasz organizm. Pijmy je więc codziennie w pracy i w domu.

Jeżeli chcesz w pracy wesprzeć swój zespół w Krakowie w taki sposób; regularnie albo na specjalną okazję, napisz do nas na kontakt@fitostrefa.pl